Kindertolk
Marguérite van der Linden

Soms heb je gewoon geen beter idee dan straf geven. Je hebt een leerling al drie keer uitgelegd dat…. Of tig keer gewaarschuwd voor…  Je wilt dat leerlingen leren dat afspraken niet nakomen, niet luisteren of niet meedoen met de les consequenties heeft…. En je wilt geloofwaardig zijn; drie keer waarschuwen is de limit dus … wat dan?
 
Vroeger stonden kinderen in de hoek, of werd er met een liniaal op hun handen geslagen of, zoals mijn moeder mij ooit vertelde, werd je aan je oren opgetild en met je neus tegen het bord geduwd… Brrr, ik word echt beroerd van die verhalen.
 
Tegenwoordig staat er in veel klaslokalen een Nadenkstoeltje. Dat klinkt een stuk vriendelijker, maar is het dat ook? En helpt het? 
 
Ja… het helpt jou als leerkracht; immers je zet de stoorzender even weg, zodat je verder kunt met de les. Je hebt dan in elk geval de garantie dat het ‘foute gedrag’ (even) ophoudt. Maar voor het kind voelt dit als ‘straf’, je wordt weggestuurd of weggezet en als je ‘afgekoeld’ bent of ‘ nagedacht‘ hebt mag je weer terug komen. Je keurt daarmee het kind af en niet zijn gedrag. Bovendien is de oorzaak niet opgelost… dus volgende week weer...
 
Een moeder vertelde me laatst dat ze haar dochter al zo vaak de kamer uitgestuurd had dat het meisje (6)  nu al als moeder alleen al iets vráágt al zuchtend de kamer uitloopt; ‘Jaaha, ik ga wel nadenken…’
 
Wat zou een leerling op de gang of op het nadenkstoeltje doen? Nadenken over zijn foute gedrag? Mwah…. Die kans is klein. Ze zullen op dat stoeltje misschien wel bedenken dat ze het goed willen doen, maar dan is het belangrijk dat ze weten wat dat ‘goed doen’ dan inhoudt. Kinderen die vaker op het stoeltje belanden, zullen eerder zinnen op wraak, vinden de juf of meester stom…Voelen zich niet gezien, gehoord of begrepen; letterlijk en figuurlijk weggezet. Au!
 
Waarom werkt het niet? Ook volwassenen corrigeren hun gedrag vaak niet als ze straf krijgen. Een bekeuring omdat je te hard gereden hebt betekent niet dat je nooit meer te hard zult rijden. Na een bekeuring baal je omdat het je geld kost en vaak worden we boos op meneer agent…  Straf levert dus eerder een verstoring in de verhouding op dan een braaf kind.
 
Het kan helpen om met de leerling (of de hele groep) een lijstje maken van mogelijke oplossingen of consequenties bedenken. Kinderen kunnen vanuit een hele andere invalshoek met creatieve en bruikbare ideeën komen. Als je alle oplossingen die er bedacht worden opschrijft (zonder erover in discussie te gaan) kun je daarna kijken of er iets bij staat wat jullie allebei een geschikte oplossing vinden. Kans van slagen veel groter omdat de leerlingen zelf hebben mogen meedenken.
 
Tot slot; leerlingen zijn niet opzettelijk bezig om het jou als leerkracht moeilijk te maken. Leerlingen die je triggeren met bepaald gedrag zijn jouw spiegel. Vaak kun je met een stuk bewustwording van die spiegel het gedrag van jouw leerling als een ‘wijze les’ omarmen… Dan kan het nadenkstoeltje in de kliko…
 
 
Marguérite van der Linden
Kindertolk
 
 

© That is why 2015 - 2018 Algemene voorwaarden || VetArts